Warszawa, 29 listopada 2000 r.
| 
 |
Radosław Gawlik
Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
Forum Ekologiczne Unii Wolności | Interwencja poselska do
Ministra Gospodarki
Janusza Steinhoffa |
Dotyczy: wprowadzenie zakazu stosowania benzyn ołowiowych.
W pierwszym półroczu br. udział benzyn ołowiowych wynosił ok. 11% ogólnej puli benzyn. W półroczu tym do środowiska (a w części do naszych organizmów) trafiło dodatkowo ponad 5000 kg toksycznego ołowiu. Niepotrzebnie!
W świetle zebranych przeze mnie dokumentów nie widać sensu sprzedaży na rynku benzyn ołowiowych w sytuacji, gdy z powodzeniem od 4 lat stosowany jest zamiennik związków ołowiu - potas w benzynie uniwersalnej U-95.
Wycofania benzyny ołowiowej domagają się także dwa Ministerstwa: Transportu i Środowiska.
Centralne Laboratorium Naftowe potwierdza - wbrew twierdzeniu Pana urzędników - że benzyna U-95 może być stosowana do zasilania wszystkich silników zasilanych benzyną ołowiową, w tym przede wszystkim do starych modeli Fiata 125p, 126p, Polonezów, Żuków, Nys itp.
Nie ma przeszkód technicznych do zaprzestania produkcji benzyn ołowiowych przez PKN Orlen S.A.
Ołów jest jednym z najbardziej toksycznych metali ciężkich. Skutki zdrowotne, jakie powoduje dla środowiska i ludzi, a w szczególności dzieci, ołów emitowany z rur wydechowych pojazdów, prowadzą do smutnych refleksji o wyższości jednostronnie rozumianych względów gospodarczych nad zdrowiem ludzi i środowiska. A to przecież też kosztuje. Można pytać, dlaczego tak późno? Przedłużanie tej sytuacji, gdy istnieje sprawdzony zamiennik ołowiu, nie grożą żadne ograniczenia dla właścicieli starych pojazdów (łącznie z ceną paliwa, która jest tożsama), udowodniony jest degradujący wpływ ołowiu na między innymi rozwój dzieci, graniczy z absurdem. Świadczy także między innymi o bezwładzie w myśleniu nas wszystkich, być może, wywołanym zatruciem właśnie ołowiem.
Panie Ministrze.
Proszę o jedynie właściwą decyzję. Zastopujmy wreszcie ołów emitowany z rur wydechowych pojazdów.
Z poważaniem,
Radosław Gawlik
|
|